1 පියවර – බෞද්ධයෙක් දවස පටන් ගත යුත්තේ කෙසේද?
Posted ජනවාරි 14, 2011
on:Click here to Read(Full screen)/Download this Sinhala article in PDF format
තමා ලබා ගත් අති දුර්ලභ වූ මනුෂ්ය භවයෙන් උපරිම ඵල නෙලීමට වාසනාව ඇත්තා ලෙස බෞද්ධයා සඳහන් කල හැක. එනම් නැවත ඉපදීම වැලැක්වීම තුලින් පමණක් ලඟා කර ගත හැකි, අසංඛත වූ (හේතු ප්රත්යයන්ගෙන් හට නොගත් ), කිසිදින ගෙවී අවසන් නොවන, අනන්ත ලෙස ප්රණීත වූ නිර්වාණයට පිවිසෙන දොරටුව බෞද්ධයාට පමණක් අදාල දෙයක් නිසයි.
දිනයක් සුබ දිනයක් වීමට නම් අනිවාර්යයෙන්ම එම දිනය පින්කමකින් ඇරඹිය යුතුයි. බාහිර ලෝකයේ කිසිදු වස්තුවකට අපගේ දිනය සුබ කල හැකි යයි විශ්වාස කිරීම බෞද්ධයෙක්ට කිසි සේත් තරම් නොවන, ලැජ්ජා විය යුතු මිථ්යාදෘෂ්ඨියකි.
නිවනේ අගය වටහා ගත් බෞද්ධයා නම් එම දිනය සුභ කර ගැනීමේ පින්කම නිවන් පතාම කර ගනී. කෙටි දුර පමණක් දකින, ගෙවෙන සැපයට කැමති අයෙක් සිටී නම් එම පින්කම අදාල සැපය ලබා දෙන්නේ හේතු ඵල වාදයට අනුකූලවයි. එබැවින් කුමණ අරමුණකින් කලත් කුසලය තමාට සිටිනවාට වඩා සැපක් මිස කිසිදු පාඩුවක් නොකරයි.
අපි දැන් අපගේ උතුම්ම ලාභය, එනම් නිවන් වෙනුවෙන් කිරීමට සුදුසුම පින්කම කුමක්දැයි බලමු. නිවන් පතන්නා විසින් මුලින්ම දැනගත යුතු වන්නේ නිවන් මග අහුරන යම් තාක් බාධක ඇත්නම් එවායි. එම බාධක වලට පිළියම් නොකර කොතරම් වෙහෙස වූවත් නිවන් නම් ලබා ගත නොහැකි නිසයි.
මෙම නිවන් වළකන ධර්ම 5 ක් ධර්මයේ සඳහන් වේ. පංච විධ අන්තරාව ලෙස හදුන්වන එයින් සමහරක් පිළියම් කළ හැකි ඒවා වේ. තවත් සමහරක් පිළියම් කළ නොහැකි ඒවා වන අතර මෙම දෙවන ඝනයේ ඒවාට හසු වූයේ නම් ඔබට මේ භවයේදී කිසි විට මාර්ග ඵලයක් ලැබිය හැකි නොවේ. එනම් නිවන් දැකිය හැකි නොවේ. මෙම අන්තරා වලින් ඕනෑම අයෙක් පහසුවෙන්ම හසුවන, නමුත් අපගේ වාසනාවට පිළියම් කළ හැකි ඝනයේ එක් අන්තරාවක් නම් උපවාද අන්තරාවයි. මෙය ආර්යෝපවාද කර්මය ලෙසද හැදින්වේ. බුදු වරයෙකුට හෝ පසේ බුදු වරයෙකුට හෝ ආර්ය වූ (එනම් සෝවාන් සිට ඉහළ මාර්ග ඵල ඕනෑම එකකට පත්) ස්වාමීන් වහන්සේ උතුමෙකුට හෝ ගිහි උතුමෙකුට ද්වේෂ සහගත සිතින් ගර්හා කිරීමයි. මෙහිදී මතක තබා ගත යුත්තේ තමාට සෝවාන් හෝ ඉහල ඵලයක් ඇතැයි කියන්නා හෝ පැහැදිලිව අඟවන්නා කිසිවිට කිසිම මාර්ග ඵලයක් ඇත්තෙක් වීමට ධර්මයට අනුව කිසිම ඉඩක් නැති වීමයි (එය ඔබටම අනෙක් අන්තරා හරහා වැටහේවි ). එවන් පුද්ගලයෙක්ට ද්වේෂ සහගත සිතින් ගර්හා කිරීම තුලින් මෙම අන්තරාව සිදු නොවන්නේ ඔවුන් ඇත්තටම ආර්ය නොවන නිසායි. නමුත් ද්වේෂ සහගත ගර්හාව පරුෂ වචන අකුසල කර්ම පථය පමණක් සිදු කරයි.
මෙය අපිට කියන්නට සිදු වී ඇත්තේ අද දින විෂම සමාජයේ පවට බිය නැතිවීම නිසා එවන් ගිහි පැවිදි දෙපක්ෂයම සිටින නිසාත්, ධර්මය ඔවුන්ගෙන් බේරා ගැනීමට උනන්දු වන්නෝ මේ හේතුව නිසා නිකරුනේ බිය විය හැකි නිසාත්, ධර්මය වනසන්නෝ එයම ආයුධයක් කර ගත හැකි නිසාත්ය. මෙම කුමන පුද්ගලයෙක් සම්බන්ධව හෝ මෙත් සිතින් විවේචනය, ධර්මය නොදත් අන් අය ඔවුන්ගෙන් බේරා ගැනීමටත්, ධර්මයේ චිර ස්ථිතියත් වෙනුවෙන් කළ හැකි නම් එය ඒකාන්තයෙන්ම කුසලයක් වන්නේ එහිදී බල පැවැත්වෙන කුසළ චේතයනාවම කර්මය වන නිසයි (චේතනා හං භික්ඛවේ කම්මං වදාමි – බුදු පියාණන් වහන්සේ ). මෙත් සිත ද්වේෂයට විරුද්ධව පරුෂ වචනයටද ඉඩ අහුරන බැවින්, කිසිම අකුසල් කර්ම පථයක්ද සිදු නොවේ. පිරිසිඳු තථාගත සද්ධර්මයට අද දින අත්යවශ්ය ශ්රාවක ආරක්ෂාවද ලැබේ. සුවාසු දහසක් (84000) ධර්ම ස්කන්ධයද යම් යම් අයගේ අවශ්යතාවන්ට 18000 ක් දක්වා ක්ෂණිකව අඩු නොවී පවතීවි.
බුද්ධ දේශිත දුක නිපාතයේ පහත දේශනය ඇතුලත් වේ.
ඒ අනුව ත්රිපිටකයේ වැදගත්ම කොටස් (අභිධර්මය, විනය ආදී ) ප්රතික්ෂේප කරමින්, එතුලින් ශ්රාවකයන්ට නොදැනෙන සේ බුදුන්ට ආකෝෂ කරමින් (මෙය ආර්යෝපවාද කර්මය වේ) යම් භික්ෂුවක් හෝ භික්ෂු සමූහයක් ක්රියා කරයි නම් ඔවුන් කිසිවිටෙකත් මාර්ග ඵල නොලබන්නෝ වෙති. බෞද්ධයෝ මෙවන් අය ගැන බොහෝ අවධානයෙන් සිටිය යුතු වන්නේ ඔවුන්ගේ අනුශාසනා තමන්ටත් අනර්ථයක්ම කිරීමට විශාල අනතුරක් ඇති හෙයිනි.
දැන් අපි නැවතත් අප දැන හෝ නොදැන අපගෙන් සිදුවූ උපවාද අන්තරාවක් ඇත්නම් එයට කළ යුතු පිළියම කුමක් දැයි බලමු. එම පිළියමෙන්ම අපි දිනය පටන් ගත්තේ නම්, එය අපගේ දිනය සුභ දිනයක් බවට ඉබේම පත් කරන්නේ අපි මාර්ග ඵල වලකන එක් අන්තරාවකට ධර්මානුකූල, පිරිසිඳු පිළියමක් යෙදීම නිසයි. එම දිනය අනන්ත වූ අපගේ අනාගත සංසාරය යටත් පිරිසෙන් භව 7 ක් දක්වා කපා හරින තත්වය වන සෝවාන් මාර්ග ඵලය තෙක් ලඟා වීමට වෙන කිසිම දිනකට වඩා එක් පඩියක් හෝ ඉහලින් සිටින නිසාය.
පහත සුමිහිරි සජ්ඣායනාව ඔබට කිසිවිට අමුතු දෙයක් නොවේ. ගරු පූජනීය තෙලිකඩ ධම්මිස්සර ස්වාමිපාණන් වහන්සේ ගේ සිත් බඳින තාලයට සිංහලතේරුමත් සමග ඇති මෙය, ආයාසයෙන් තොරව ඔබට සිහි තිබේවි!
Rathnathraya Sama kara Ganeema by Ve. Thelikada Dhammissara Nahimi.mp3
නොවරදවා සෑම දිනකම ආරම්භයේදී සිතින් කියවා දවස සුභ කර ගන්න.
අනිකුත් අන්තරා පිළිබඳ විස්තර ඉදිරියේදී.
රත්නත්රයේ අසම සම බලයෙන් ඔබ රැකේවා!
2 පියවර>>
11 Responses to "1 පියවර – බෞද්ධයෙක් දවස පටන් ගත යුත්තේ කෙසේද?"
[…] ලෙස හදුන්වන එයින් උපවාද අන්තරාව අපගේ කලින් ලිපියේ විස්තර කලෙමු. සියලු දෙනාගේ දැන ගැනීම […]
[…] ලෙස හදුන්වන එයින් උපවාද අන්තරාව අපගේ කලින් ලිපියේ විස්තර කලෙමු. සියලු දෙනාගේ දැන ගැනීම […]
[…] << 1 පියවර […]
උපවාද අන්තරාවට මේ අයුරින් පිළියම් කිරීම ගැන ත්රිපිටකයේ කොයි තැන් වලින් වැඩිදුරටත් හොයගන්න පුලුවන්ද?
[…] වීමට නම් දවස ඇරඹිය යුත්තේ කෙසේදැයි පියවර 1 සිට ලිපි මාලාවක් අපි ඉදිරිපත් කලෙමු. […]
මේ ධර්ම දානයේ පින් බලයෙන් ඔබ සැම ප්රාර්තනා කරන උත්තම ඵලයකින් අමා මහා නිවනින් සැනසීමට හකි වේවා!
මට ඔබේ අවසරය අවශ්යයි මෙහි තිබෙන සමහරක් ලිපි ලඟ තබා ගැනීමට පෞද්ගලික පරිභෝජනය සඳහා… සහ,
මෙහි තිබෙන සමහර පිරිත් බාගත කර ලඟ තබා ගැනීමට..
මා හට ඔබෙන් නාසා එය කල හැකියි නමුත් මම පන්සිල් එලෙසම ආරක්ශා කරන කෙනෙක් විදිහට ඔබෙන් නාසා එය කලහොත් වක්රාකාරව අදින්නාදානයට හසුවන බව හිතුන නිසයි ඇසුවේ…
1 | nalin
ජනවාරි 14, 2011 at 9:58 ප.ව.
excellent ! thank you.