2 පියවර – බෞද්ධයෙක් දවස පටන් ගත යුත්තේ කෙසේද?
Posted ජනවාරි 20, 2011
on:Click here to Read(Full screen)/Download this Sinhala article in PDF format
නිවන් වළකන ධර්ම 5 ක් ධර්මයේ සඳහන් වේ. පංච විධ අන්තරාව ලෙස හදුන්වන එයින් උපවාද අන්තරාව අපගේ කලින් ලිපියේ විස්තර කලෙමු. සියලු දෙනාගේ දැන ගැනීම පිණිස ඉතිරි අන්තරා 4, පරම පූජනීය රේරුකානේ චන්දවිමල මහ නාහිමි සම්පාදිත “විදර්ශනා භාවනා ක්රමය” නම් ග්රන්ථයේ සඳහන් ආකාරයට මෙසේ සැකෙවින් දක්වන්නෙමු.
1. කර්ම අන්තරාය
පඤ්චානන්තර්ය කර්මය, භික්ෂුණී දූෂක කර්මය මෙයට ඇතුලත් වේ. මෙය පිළියම් කල නොහැකි ඝනයේ එකකි. කොතරම් හේතු සම්පත් ඇතුව සිටියත් මෙයින් යමක් කලේ නම්, එම ජාතියේදී කොතරම් වීර්ය කලද මඟ-ඵල නොලැබේ. අජාසත් රජු පිතෲ ඝාතනයෙන් පසු කලෙක, බුදු පියානණන් හමුවේ බණ ඇසූවද, එවිට සෝවාන් වීමට සියලු හේතු සම්පත් ඇතිව සිටියද එය නොලැබී ගියේ මෙම අන්තරාය නිසාය.
2. ක්ලේශාන්තරාය
මෙය නියත මිථ්යාදෘෂ්ටියයි, අත් හැර සම්යග්දෘෂ්ටිය ගන්නා තෙක් බල පැවැත්වේ. මේ හේතුව නිසා, පිරිසිඳු බුදු දහමෙන් පිට කිසි විටකත් මඟ-ඵල නොලද හැකිය. මෛත්රී බුදුන් තමා යයි කියා ගන්නා, මිථ්යාදෘෂ්ටිකයන්ට හා ඔවුන්ගේ සහචරයන්ට අධිගම කිසිවිටෙකත් නොලැබිය හැක්කේ මේ නිසායි. සම්බුද්ධ දේශිත මෛත්රී බුදු රජුන් ගැන කියවන්න මෙතැනින්.
3. විපාක අන්තරාය
අහේතුක හෝ ද්වී හේතුක ප්රතිසන්ධි මේවායි. අහේතුක ප්රතිසන්ධිය යනු අලෝභ, අදෝෂ, අමෝහ යන කුසල හේතු කිසිවක උපකාර නොමැතිව ගන්නා ප්රතිසන්ධියයි, අඳ, ගොළු, බිහිරි, උන්මත්තක, මන්ද බුද්ධික උපත් සිදු වන්නේ මේ ආකාරයටයි. එම ජාතියේදී මඟ-ඵල නොලද හැකිය. ඉහත කුසල හේතු දෙකක් පමණක් උපතට උපකාරී වූ විට ද්වී හේතුක ප්රතිසන්ධි ඇතිවේ. මෙම පුද්ගලයන්ගේ පිටතට පෙනෙන කිසිදු අඩුපාඩුවක් හෝ, විඳිනා සැපෙහි අඩුපාඩුවක් හෝ නොපෙනේ. නමුත් ඔවුන් තුල ඥාන සම්ප්රයුක්ත කුසල් සිත් කිසි විට නූපදී. එබැවින් කාමයන්හී මත් වී වාසය කරයි. ගැඹුරු ධර්මය විෂය නොවන බැවින් සසර දික් කර ගනී. එම ජාතියේදී මඟ-ඵල නොලද හැකිය. කුසල හේතු සියල්ල සහිතව උපන් ත්රිහේතුක පුද්ගලයෝ පමණක් මෙම අන්තරායට හසු වූවෝ නොවෙති.
තමා ද්වී හේතුකද නැතිනම් ත්රිහේතුකදැයි යමෙක්ට දැන ගත හැකි වන්නේ ක්රමානුකූලව කලක් භාවනා කිරීමෙන් පමණි. එබැවින් විදර්ශනාවම එයට උපකාරී වේ.
4. උපවාද අන්තරාය
අපගේ කලින් ලිපිය බලන්න.
5. ආඥාව්යාතික්රමණාන්තරාය
කෝටියක් සංවර ශීලය උපසම්පදාවට අයත් වේ. සම්බුදු පියාණන් වහන්සේ විසින් අවස්ථානු කූලව, සාශනයේ චිර පැවැත්ම උදෙසා, බුද්ධ ආඥාව ලෙස මේවා පනවා තිබේ. තම තමා ලබා ගත් අධිගමයන් ගැන ස්වාමීන් වහන්සේ උතුමෙකුට කීමට අවසර දී ඇත්තේ, තමාගේ ඉතා සමීපතම උපස්ථායක ස්වාමීන් වහන්සේට, අපවත් වන මොහොතේදී පමණි. මෙය කඩ කිරීමත් මෙම අන්තරායට හසු වීමට ප්රමාණවත් වේ. සැබැවින් අධිගම ලාභී නම් කිසිවිට බුද්ධ ආඥාව නොකැඩෙන තරම් තියුණු ප්රඥාවක් ඇති හෙයින් මෙය අත් වැරදීමක් ලෙස කිසි විට සිදු විය නොහැක. මෙම අන්තරාය වළකා ගැනීම පිණිස දැන දැනම් ඕනෑකමින් වරද කිරීමෙන් බුද්ධ පුත්රයන් වහන්සේලාට සිදුවූ ආපත්තීහූ, ඇවැත් දෙසීම ආදියෙන් ශුද්ධියට පැමිණීමෙන් කල හැක. එසේ නොමැති නම් උපසම්පදාවෙන් ඉවත් වන තෙක් අන්තරාය බල පවත්වයි. සම්බුද්ධ දේශිත උපසම්පදා ශීලය හා එය පිරිසිඳු කර ගත හැකි ක්රම ගැන සැකෙවින් දැනගන්න මෙතැනින්.
අති උතුම් කම්මට්ඨානාචාර්ය නා උයනේ අරියධම්ම මාහිමි පාණන් ගේ දේශනා වලට අනුව, පෘතග්ජන අයෙක් අධිගම ලාභී උතුමෙක් වන විට, සක්විති දරු ගැබක් රකින රැජිනක් මෙන් තම අධිගමය කිසිවෙකුටත් හෙළි නොකිරීමේ චිත්තයක් පහළ වන බව දැක්වේ. ඒ අනුව තමා සෝවාන් යයි කියා ගන්නා සැබෑ සෝවාන් ලාභීන්ද සිටිය නොහැක.
සසරේදී අපට මුහුණ දීමට සිදුවන සියලු භයංකාර තත්වයන් ඉහත අන්තරා පමණක් නොවේ. තවත් බොහෝ දේ ඇත. අප විසින් කරනා යම් තාක් කුසල් ප්රයෝජනයට ගත යුත්තේ එවායින් මිදී සුවසේ නිවන් අවබෝධ කර ගැනීම පිණිසයි. එබැවින් දවස ආරම්භයේදී සිහි කල යුතු අපගේ උතුම් ප්රාර්ථනාවට එම සියළු වලකා ගත යුතු ධර්ම අඩංඟු වනසේ සකස් කල ප්රාර්ථනා වාක්ය, අති පූජනීය නා උයනේ අරියධම්ම මාහිමිපාණන් විසින් සජ්ඣායනා කරනු ඔබට අසා ගත හැක. බාගත කර සවන්දී පුහුණු වන්න.
Prarthana Waakya chanting by Most Ven. Na Uyane Ariyadhamma Maha Nahimi.mp3
නොවරදවා සෑම දිනකම ආරම්භයේදී රත්නත්රය සමා කර ගැනීමෙන් පසු සිතින් කියවා දවස සුභ කර ගන්න.
මතු සම්බන්ධයි.
<<1 පියවර
3 පියවර >>
රත්නත්රයේ අසම සම බලයෙන් ඔබ රැකේවා!
4 Responses to "2 පියවර – බෞද්ධයෙක් දවස පටන් ගත යුත්තේ කෙසේද?"
[…] 2 පියවර >> […]
[…] පංච විධ අන්තරාව: අපගේ කලින් ලිපිය […]
[…] කලින් ලිපියේදී ප්රාර්ථනා වාක්ය අපි ඔබට ඉදිරිපත් කලෙමු. තුන්වන පියවර ඉදිරිපත් කිරීමට පෙර, ප්රාර්ථනා වාක්ය හි සඳහන් සියල්ල අපි තෙරුම් ගැනීමට උත්සාහ කරමු. එහිදී අපි, කුසල බලයෙන් මග හැර ගැනීමට ප්රර්ථනා කරන්නා වූ අනාගත සසරේ අති බියකරු කාරණා පහත පරිදි වේ. […]
[…] හා රඟ පෑම් තුලින් ආර්ය භාවය ඉඟි කරන පංච විධ අන්තරාවෙන් බහුතරයකටම අවාසනාවන්ත ලෙස හසු වී […]
ප්රතිචාරයක් ලබාදෙන්න